Toate persoanele care depun actele pentru pensionare trebuie să aibă acest act! Legea pensiilor recent adoptată în Senat prevede și certificatul de viață, noul act obligatoriu care trebuie depus de două ori pe an pentru a beneficia de drepturile bănești. Este vorba despre pensionarii care locuiesc în afara României și care trebuie să dovedească, în prezența unei autorități legale, că mai este în viață.
Ce este certificatul de viață
Pentru a evita efectuarea unor plăţi necuvenite sau către beneficiari nerezidenţi a căror situație s-a modificat, se utilizează Certificatul de viaţă ca instrument de verificare administrativă. Chiar dacă acest act exista și până acum, în noua Lege a Pensiilor acesta trebuie trimis de două ori pe an, și nu doar o dată, cum era în vechea lege.
Astfel, pensionarii din afara țării au obligaţia de a transmite semestrial, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie ale fiecărui an dovada pe baza căreia se continuă plata drepturilor de pensie.
Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor băneşti acordate de casele teritoriale de pensii stabiliţi pe teritoriul altor state, denumiţi în continuare beneficiari nerezidenţi, au obligaţia de a transmite semestrial, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie ale fiecărui an, un certificat de viaţă.
În vederea aplicării prevederilor alin. (5), casa teritorială de pensii competentă emite şi transmite, la adresa de domiciliu sau de şedere permanentă, după caz, până la data de 31 decembrie, respectiv 30 iunie, un exemplar al certificatului de viaţă, completat cu detaliile referitoare la beneficiarul nerezident.
Certificatul de viaţă prevăzut la alin. (5) poate fi transmis de beneficiarul nerezident şi din propria iniţiativă.
Beneficiarul nerezident are obligaţia de a semna certificatul de viaţă, în faţa unei autorităţi legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de şedere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt. Modelul unic de certificat de viaţă se aprobă prin ordin al preşedintelui CNPP.
Cum se completează și se trimite certificatul
Conform Casei Naționale de Pensii, Certificatul de viaţă va fi emis în dublu exemplar şi transmis de către casa teritorială de pensii competentă beneficiarilor nerezidenţi, în versiune bilingvă, utilizându-se, alături de limba română, o limbă de circulaţie internaţională.
Un exemplar al certificatului de viaţă va rămâne la casa teritorială de pensii competentă, însoţit de dovada comunicării beneficiarului nerezident (confirmare de primire sau recomandată).
Certificatul de viaţă este completat în Partea A de către casa teritorială de pensii competentă, precizându-se data limită de restituire a certificatului de viaţă de către beneficiar.
Beneficiarul nerezident are obligaţia de a completa Partea B a certificatului de viaţă, în faţa unei autorităţi legale de pe teritoriul statului de şedere permanentă şi de a-l transmite casei teritoriale de pensii competente până la data menţionată în partea A.