Comisia Europeană (CE) va taxa importul de mașini electrice din China, cu un procent ce poate ajunge până la 38%. Mașinile Tesla vor avea parte de o taxă specială. Dacă decizia Comisiei Europene va rămână stabilită, noile taxe vor intra în rigoare de pe 4 iulie.
Comisia Europeană taxează importul de mașini electrice din China
Comisia Europeană a anunțat că, în urma constatării că producătorii auto chinezi au beneficiat de subvenții neloiale, se vor aplica taxe mai mari pentru la importurile de mașini electrice din China.
Producătorii de autoturisme care nu vor coopera cu autoritățile europene vor avea un tarif de 38,1%, pe când cei care își arată cooperarea, vor avea un tarif de 21%.
În acest eșantion au intrat trei mari constructori auto chinezi: BYD, Geely și SAIC. Pentru mașinile pe care le exportă în Europa, BYD, cel mai mare producător de mașini electrice, va trebui să plătească taxe vamale de 17,4%. Cu o taxă ușor mai mare, mașinile produse de Geely vor fi taxate cu 20%, iar cele produse de SAIC vor avea o taxă de 38,1%.
Este și cazul Daciei Spring, una dintre cele mai vândute mașini electrice din Europa, care ar putea avea taxe vamale de 21%.
Aceste taxe vor fi introduse începând cu data de 4 iulie, în cazul în care autoritățile chineze nu ajung la un cord comun cu Bruxelles. Aceste măsuri vor intra în vigoare în 4 luni de la introducerea taxelor, adică pe 4 noiembrie.
Decizia Comisiei Europene vine în urma valului de mașini electrice ieftine oferite de rivalii chinezi. CE consideră că producătorii auto din China se bucură de avantaje necuvenite și pun în pericol industria auto europeană. Industria auto generează peste 7% din PIB-ul UE.
Taxă individuală pentru Tesla
În cazul Tesla, cu fabrica în Shangai, taxa va fi calculată individual, în urma unei cereri întemeiate. În 2023, Testa a livrat 947.000 de autovehicule în fabrica din Shangai, 600.000 către piața chineză, iar restul exportate.
Lin Jian, purtătorul de cuvânt al ministerului chinez, a declarat că taxele ar afecta cooperarea economică China-UE, dar și stabilirea lanțurilor globale de producție și aprovizionare auto.
„Tarifele provizorii ale UE se încadrează practic în limitele aşteptărilor noastre, cu o medie de aproximativ 20%, ceea ce nu va avea un impact prea mare asupra majorităţii firmelor chineze. Cei care exportă vehicule electrice fabricate în China, între care includ Tesla, Geely şi BYD, au încă un potenţial uriaş de dezvoltare în Europa în viitor”, a precizat Cui Dongshu, secretarul general al CPCA.
China își menține poziția, afirmând că va lua toate măsurile necesare pentru apărarea drepturilor și intereselor sale legitime. Asociația chineză de autoturisme, pe de altă parte, nu pare să fie atât de preocupată.
Nici industria auto europeană nu îmbrățișează decizia CE, constructorii, în special cei germani, consideră că majorarea taxelor vamale ar putea avea efecte negative ce depășesc potențialele beneficiile pentru industria auto.
În ceea ce privesc prețurile, o mașină electrică se vinde în China cu 31.000 de euro, pe când aceeași mașină se vinde în Europa cu 67.000 de euro.
Nu se știe încă numărul de companii care vor fi taxate la pragul maxim, dar se presupune că, de pe 4 iulie, Comisia Europeană va taxa importul de mașini electrice din China la aproape 100 de producători.