Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) efectuează înregistrarea proprietăților în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, oferind acest serviciu în mod gratuit cetățenilor. Această operațiune se desfășoară pe o suprafață de peste 6,3 milioane de hectare, în 2.352 de unități administrativ-teritoriale (UAT). Iată ce acte sunt necesare pentru cadastru gratuit.
Ce acte sunt necesare pentru cadastru gratuit
ANCPI, o instituție publică subordonată Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA), a finalizat lucrările de înregistrare sistematică a imobilelor la nivelul întregii localități în 233 de unități administrativ-teritoriale (UAT-uri), dintr-un total de 3.181 de UAT-uri, și în peste 25.763 de sectoare cadastrale, cu o suprafață totală de peste 5,4 milioane de hectare. De la începutul anului, ANCPI a emis peste 239.922 de noi cărți funciare.
Finanțarea pentru aceste activități este asigurată de ANCPI din veniturile proprii, prin intermediul Programului Național de Cadastru și Carte Funciară (PNCCF), precum și din fonduri europene nerambursabile. Scopul PNCCF este de a înregistra gratuit, pentru cetățeni, toate imobilele (terenuri și clădiri) din România în sistemul integrat de cadastru și carte funciară. Programul este finanțat din veniturile proprii ale ANCPI, din fonduri europene și din bugetul local al primăriilor.
Pentru a beneficia de cadastru gratuit de la primărie, cetățenii trebuie să prezinte următoarele documente: titlul de proprietate, certificatul de moștenitor, hotărârea judecătorească, actul de vânzare-cumpărare sau orice alt document care atestă proprietatea; cărțile de identitate ale celor înscrise în actul de proprietate; și documentația cadastrală, în cazul celor care au terenul intabulat.
Lucrările au început deja în comuna Robănești
Reprezentantul Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Dolj a participat ieri, 12 aprilie 2024, la prima întâlnire din cadrul campaniei de informare a cetățenilor din comuna Robănești, cu ocazia începerii lucrărilor de cadastru general. Lucrările de înregistrare sistematică a proprietăților din Robănești sunt desfășurate în cadrul Programului Național de Cadastru și Carte Funciară și sunt finanțate din fonduri europene, prin intermediul Programului Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare (PCIDIF) pentru perioada 2021-2027.
Înregistrarea proprietăților din comuna Robănești în sistemul integrat de cadastru și carte funciară vizează o suprafață de 4.195 de hectare și este oferită gratuit cetățenilor. Finanțarea pentru aceste lucrări este asigurată prin intermediul Programului Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare (PCIDIF) pentru perioada 2021-2027, al cărui beneficiar este Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI).
La întâlnirea inițială de informare cu privire la începerea procesului de înregistrare sistematică a proprietăților în comuna Robănești, au participat Ionuț Alexandru POPESCU, șeful Serviciului Cadastru din cadrul OCPI Dolj, Costin-Ionuț ȘTEFĂNESCU, primarul localității Robănești, și reprezentanții companiei care efectuează lucrările.
„Robănești este una dintre cele 31 de comune din județul Dolj care beneficiază de fonduri europene pentru înregistrarea proprietăților în evidențele de cadastru și carte funciară. Având în vedere experiența acumulată, precum și sprijinul colegilor din ANCPI, sunt convins că lucrurile vor merge din ce în ce mai bine.
Ne dorim ca cetățenii să înțeleagă avantajele înregistrării sistematice a proprietăților, să cunoască modul în care se desfășoară această activitate, etapele ei, precum și atribuțiile fiecărei părți implicate”, a transmis Ionuț Alexandru POPESCU, șeful Serviciului Cadastru, O.C.P.I Dolj.
În județul Dolj, din cele 31 de comune care beneficiază de finanțare europeană pentru realizarea cadastrului, nouă au finalizat deja procesul (Coțofenii din Dos, Brădești, Pielești, Dioști, Giurgița, Leu, Maglavit, Moțăței și Rast), 18 sunt în curs de desfășurare a lucrărilor (Bistreț, Cetate, Poiana Mare, Teslui, Calopăr, Afumați, Almaj, Cerat, Amărăștii de Jos, Coșoveni, Ișalnița, Malu Mare, Podari, Radovan, Siliștea Crucii, Țuglui, Urzicuța, Valea Stânciului), iar în alte patru comune (Cârcea, Coțofenii din Față, Ghercești, Negoi) măsurătorile vor începe în cel mai scurt timp, după organizarea întâlnirilor din cadrul campaniei de informare. Cei care vor să profite de această șansă, trebuie să știe ce acte sunt necesare pentru cadastru gratuit de la primărie.