Guvernul României, condus de premierul Nicolae Ionel Ciucă, a anunţat faptul că noile buletine cu cip vor fi eliberate până la finalul acestui an. De asemenea, costul emiterii cărţilor electronice de identitate va fi suportat de stat.
În momentul de faţă, preţul eliberării unui astfel de document, în proiectul pilot din județul Cluj, este de 67 lei.
”Proiecțiile existente urmăresc extinderea emiterii cărții electronice de identitate la nivel național în anul 2023. În acest sens menționăm că, o estimare și un calendar vor fi disponibile în trimestrul I al anului 2023”, a transmis de Direcția pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date.
Românii vor avea buletine cu cip. Ce informaţii se regăsesc pe document
Proiectul de act normativ a fost scos în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Externe luni, 9 ianuarie 2023 şi prezintă schimbări ale OUG 97/2005 cu privire la evidența, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români. Vă aducem aminte că din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienta sunt rezervate 200 de milioane de euro pentru aceste buletine cu cip, iar costul de emitere va fi suportat de stat.
Aşadar, pe noul document de identitate se vor găsi mai puţine informaţii decât pe buletinele obişnuite. Locul naşterii va fi doar în format electronic, stocat pe cipul cărţii de indentitate, nefiind inscripţionat pe verso-ul actului, ca în momentul de faţă. Adresa de domiciliu şi reşedinţa, de asemenea, vor fi stocate pe cip.
O altă noutate este aceea că românii nu vor mai fi nevoiţi ca la depunerea cererii pentru eliberarea CEI să prezinte şi certificatele de stare civilă. Documentele necesare pentru schimbarea buletinului nu sunt multe.
În cazul copiilor până în 12 ani nu se vor colecta amprente, iar eliberarea pentru minorii de până la 14 ani este opţionala, la cererea ambilor părinţi.
Ce se întâmplă atunci când buletinul cu cip este distrus, pierdut sau furat
În cazul în care buletinul cu cip este furat, distrus, pierdut sau orice altă situaţie similară, titularul are obligaţia să anunţe în maximum 24 de ore DGEP.
Pierderea, distrugerea sau furtul documentului de identitate se declară la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor odată cu ocazia depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate.
În altă ordine de idei, autorităţile susţin faptul că buletinul cu cip sau cartea electronică de identitate oferă titularului accesul la servicii la nivel național și european și asigură în acest fel suportul tehnic necesar în vederea folosirii semnăturii electronice. Avantajul este reducerea birocrației în relațiile cetățenilor cu autoritățile publice. De asemenea, conține suportul electronic aferent cardului național de asigurări sociale de sănătate, cu interfața contact și suport electronic de tip contactless, specific documentelor electronice de călătorie.
Mai mult decât atât, termenul de valabilitate al C.E.I. se stabilește în funcție de vârsta cetăţeanului pentru a fi în concordanță cu modificările fizionomiei acestuia. Se poate solicita emiterea unui nou CEI, înainte de expirarea termenului de valabilitate, în funcție de evenimentele de stare civilă sau administrative din viața cetățenilor.
Important de precizat este faptul că începând cu data de 1 ianuarie 2024, cetăţenii români vor primi buletine cu cip şi nu cărţi de identitate în formatul actual.