vineri, 25 aprilie, 2025

Prețurile RCA rămân plafonate în 2024, iar piața de asigurări auto devine din ce în ce mai echilibrată (P)

Piața asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA) din România a cunoscut schimbări majore în ultimii ani, în special în urma falimentelor a doi dintre cei mai mari jucători din domeniu. În 2021, City Insurance și Euroins controlau împreună peste 76% din piața RCA, însă prăbușirea acestor companii a lăsat un gol uriaș, forțându-i pe alți asigurători să preia portofoliile lor masive. Falimentul lor a avut un impact financiar enorm, estimat la aproximativ 2 miliarde de euro.

În 2024, situația s-a stabilizat, iar piața pare mai echilibrată ca niciodată. Niciun asigurător nu domină autoritar piața, ceea ce reprezintă o schimbare importantă față de anii precedenți. După primele 6 luni ale acestui an, datele arată că piața totală RCA a ajuns la 4,7 miliarde lei, cu o creștere de 3% față de aceeași perioadă a anului trecut. Primele brute subscrise de asigurători relevă o distribuție mult mai uniformă a cotelor de piață.

Groupama conduce clasamentul cu prime brute subscrise de 1,13 miliarde lei, însă compania a înregistrat o scădere de 5% față de anul anterior. Allianz-Țiriac urmează în top, cu prime brute subscrise de 990 milioane lei, în creștere cu 9%. Interesant este faptul că primele două companii, deși au cele mai mari cifre, par să fi frânat creșterea odată ce au observat că începeau să se îndepărteze de competiție.

Alți asigurători au profitat de această oportunitate. Grawe, de exemplu, a înregistrat o creștere spectaculoasă de 40%, ajungând la prime brute subscrise de 597 milioane lei. Generali, care a fost relativ mai mic în anii anteriori, a cunoscut o explozie de 83%, cu 453 milioane lei subscrise în 2024. Axeria Iard și Hellas Direct au urmat aceeași tendință de creștere rapidă, înregistrând plusuri de 28%, respectiv 51%.

În schimb, pe piața RCA există o reticență generală din partea asigurătorilor în a domina categoric. Un broker din domeniu menționa recent că nicio companie nu dorește să preia prea multe polițe RCA, în principal din cauza riscurilor mari asociate acestui segment. În plus, prețurile polițelor sunt atât de apropiate între competitori, încât în unele cazuri diferențele de tarif sunt de doar câțiva lei. Tot mai mulți șoferi aleg asigurări RCA în rate, pentru a face față costurilor, în special pe fondul creșterii generale a prețurilor. Asta înseamnă că piețele sunt extrem de competitivă, unde marjele de profit sunt destul de mici.

Un alt aspect care influențează evoluția pieței RCA este plafonarea tarifelor, măsură introdusă în urma falimentului Euroins pentru a preveni o creștere bruscă a prețurilor. Această plafonare a fost menținută de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și a fost prelungită până la finalul anului 2024. Aceasta înseamnă că piața a funcționat sub regimul plafonării tarifelor pentru aproape doi ani, în contextul în care falimentele din sector au creat dezechilibre majore.

Un oficial ASF a subliniat recent că plafonarea tarifelor RCA a fost necesară pentru a evita o explozie a prețurilor, care ar fi afectat sute de mii de șoferi nevoiți să-și reînnoiască polițele la tarife mult mai mari. Într-adevăr, expirarea polițelor RCA emise de Euroins ar fi putut conduce la o creștere considerabilă a prețurilor, ceea ce a determinat autoritățile să mențină această măsură excepțională. (Continut publicitar)

Pe aceeași temă

Distribuie:

Cele mai citite

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.