Conform ultimelor date ale Institutului Național de Statistică (INS), românii au luat în serios scumpirile la mâncare şi alcool din ultima perioadă, iar acest lucru se reflectă în comportamentul lor de cumpărare. Scumpirile i-au făcut pe români să cheltuie mai puțin pe mâncare. Cu toate acestea, banii au mers în altă direcție, astfel că apetititul pentru maşini şi motociclete a rămas neperturbat în ciuda unui trai tot mai scump, la fel ca și vânzările pentru carburanți, care au crescut spectaculos.
Scumpirile i-au făcut pe români să cheltuie mai puțin pe mâncare
Românii sunt de 3.1 ori mai săraci decât europenii. Se pare că, per locuitor, românii căștiga 33.000 de euro, în timp ce europenii ajung la 102.000 de euro. Chiar și așa, situația este îmbunătățită, ținând cont că stocul avuției a înregistrat o creștere de 2.9 procente în perioada 2003-2020. Companiile nefinanciare au ajuns să câștige un venit de 3.6 ori mai mare, în această perioadă de ani, conform directorului Direcției de stabilitate financiară din BNR, Florian Neagu.
În aceste calcule, România întrece Bulgaria, care a înregistrat o avere de 28.300 euro de locuitor, dar și Grecia, care câștigă 21.200 euro de locuitor, potrivit BNR.
Florian Neagu este de părere că Guvernul ar face bine să aloce resurse spre ceea ce asigură competivitate României.
Oamenii au preferat să taie din bugetul alocat pentru mâncare, alcool și tutun, conform ultimului raport întocmit de INS. Dar, în general, se pare că odată cu creșterea prețurilor, românii consumă din ce în ce mai puţin.
Odată, acest aspect a fost dovedit în perioada Sărbătorilor Pascale, atunci când consumerismul înregistrează o creștere substanțială, în special pe palierul alimentar. Însă, în luna aprilie 2023, românii au cumpărat mai puțin față de aceeași perioadă din anii anetriori. Comparativ cu anul 2022, au achiziționat cu 8 la sută mai puțin carburant cât și mai puține produse nealimentare, dar cu 1.5 mai multe produse alimentare. În aprilie 2023, s-au cumpărat cu peste 6 procente mai puține alimente și băuturi față de luna martie a anului 2022.
Pe ce au dat românii cei mai mulţi bani
Comparativ cu luna anterioară, în mai 2023, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a înregistrat o creștere de 7.2 la sută. Aceasta se datorează vânzărilor mai mari cu 20.7 la sută înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate, cât și creșterilor cu 8.8 la sută înregistrate în cazul vânzărilor de produse nealimentare. Românii au cumpărat cu 1.6 la sută mai puține produse alimentare, tutun și băuturi.
Vânzările din comerțul cu amănuntul au crescut în luna mai 2023, în comparație cu aprilie 2023.
„Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, a crescut, pe ansamblu, în luna mai 2023, comparativ cu luna precedentă, cu 3,2%, datorită creşterilor înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+6,2%), vânzările de produse nealimentare (+3,5%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+0,3%), se arată în raport.
Scumpirile i-au făcut pe români să cheltuie mai puțin pe mâncare, însă apetititul pentru maşini şi motociclete a rămas neperturbat.