În timpul sezonului estival, când numărul zborurilor este crescut, și agitația din aeroporturi capătă noi proporții. De la întârzieri, la bagaje rătăcite sau chiar anularea zborului, călătorii stau cu emoții atunci când știu că trebuie să plece din țară. Majoritatea celor aflați în astfel de situații, prefera să dea uitării cele întâmplate. Însă, în conformitate cu normele europene, pasagerii care au întâmpinat astfel de neplăceri, au dreptul la despăgubiri ce pot ajunge și la o valoare de sute de euro. Află în continuare în ce situații pot fi românii despăgubiți de companiile aeriene.
În ce cazuri pot fi pasagrii despăgubiți de companiile aeriene
Se pare că mare parte dintre cei pățiți nu au obiceiul de a cere despăgubiri în astfel de cazuri. De exemplu, potrivit datelor oficiale, întârzierile de avion sunt foarte rar raportate autorităților. Mulți se feresc din a-și bate capul cu astfel de plângeri, pentru că li se pare prea complicat. Pe lângă aceasta, exista multe alte situații în care oamenii pot cere despăgubiri. Puțini sunt cei care aplică pentru aceste compensații, fie din neștiință, fie pentru că li se pare o bătaie prea mare de cap. Dar, de fapt, banii pot fi recuperați foarte simplu.
Românii ar trebui să știe că pot fi compensați doar dacă avionul are o întârziere de sosire la destinația finală de minim 3 ore față de ora prevăzută inițial. La o întârziere a avionului de două ore, pasagerii sunt îndreptățiți să ceară apă și mâncare. De asemenea, ei pot pretinde cazare gratuită și transport până la hotel și înapoi în cazul în care fie întârzierea depășește două ore, fie zborul este anulat, dar și atunci când îi este refuzată îmbarcarea din cauza suprarezervarilor. Există compensații și pentru bagajele întârziate, pierdute sau distruse.
Compensații de până la 600 de euro, și alte beneficii
Despăgubirile sunt acordate în funcție de distanța parcursă. Astfel că, pentru cursele de până în 1.500 de km se dau 250 de euro, pentru zboruri europene ce trec de 1.500 de km și pentru toate zborurile între 1.500 de km și 3.500 de km se oferă 400 de euro, iar pentru restul zborurilor, 600 de euro.
Banii pot fi primiți atât în numerar, cât și prin transfer bancar. Pe lângă aceasta, companiile oferă și alte beneficii, dacă primesc acordul din partea clienților.
Este important de știut că putem cere compensații în urma anulării zborului cu toate că ne-au fost restituiți banii pentru bilet, dar și în cazul în care am fost duși la destinație de un alt avion.
Dacă bagajele ne-au fost rătăcite de către compania aeriană, putem primi până la 6.000 de lei plus banii pentru produsele de igienă, a căror valoare se fixează în funcție de documentele doveditoare ale pasagerilor. Orice nereguli în legătură cu bagaejele trebuie reclamate imediat la aeroport și la compania aeriană.
Adeseori oamenii se plâng de faptul că multe companii aeriene nu le răspund la mesaje.
Dacă treceți prin această situație și a trecut minim o lună de la trimiterea mesajului, atunci este recomandat să faceți o plângere la ANPC, dacă nemulțumirile vizează o companie din România, sau la Centrul European al Consumatorilor din România, dacă avionul a aparținut unei companii aeriene din altă țară.
Un aspect de reținut este că putem fi despăgubiți de companiile aeriene doar daca deținem documentele și chitanțele prin care să dovedim că am fost nedreptățiți