Companiile din domeniul aviatic și marile lanțuri hoteliere își adaptează din ce în ce mai mult pachetele de servicii, ca urmare a observării unui trend emergent în rândul călătorilor: aceștia manifestă o preferință crescândă pentru experiențe inedite. Turismul evoluează, dat fiind că acum călătorii nu mai alocă aceeași sumă de bani pentru suveniruri, ci în schimb preferă să investească în evenimente sportive sau bilete la concerte în destinații noi.
Turismul evoluează odată cu preferințele oamenilor
Companiile aeriene, hotelurile și operatorii de turism încearcă să capitalizeze pe această tendință prin diversificarea ofertelor lor obișnuite și propunerea de experiențe deosebite, în încercarea de a atrage clienți noi.
„Veniturile noastre din jocuri de noroc sunt relativ stabile. Există însă acest apetit ridicat pentru experienţe pentru care oamenii par să fie pregătiţi să plătească”, a afirmat Bill Hornbuckle, directorul general al MGM Resorts International.
Cheltuielile turiștilor pentru experiențe precum restaurante, parcuri de distracții și cluburi de noapte au înregistrat o creștere de 65 la sută în luna martie 2023, comparativ cu aceeași perioadă din 2019, potrivit datelor prezentate în raportul Travel Industry Trends 2023 publicat de Mastercard. În contrapartidă, cheltuielile pentru articole precum cosmetică, bijuterii și electronice au crescut doar cu 12 la sută. „Oamenii iubesc experiențele”, a subliniat Brian Chesky, CEO-ul Airbnb, într-o întâlnire cu investitorii organizată la începutul lunii august.
Pe platforma Airbnb, 95 la sută din recenziile pentru experiențe au primit evaluări de 5 stele, în comparație cu doar 84 la sută dintre gazdele care au obținut aceeași notă maximă.
„Asta înseamnă că, statistic, oamenilor le plac mai mult experienţele decât locuinţele”, a completat Brian Chesky.
Alte companii au consemnat, de asemenea, creșteri record în urma ofertei centrate pe experiențe. Platforma Viator, aparținând companiei TripAdvisor și specializată în oferirea de experiențe, a înregistrat o creștere de 59 la sută a veniturilor în al doilea trimestru, ajungând la 216 milioane de dolari. Viator a contribuit cu o creștere de 44 procente la cifra de afaceri a TripAdvisor în al doilea trimestru, față de cea de 33 procente înregistrată în urmă cu un an.
„2023 se prefigurează a fi un nou an record pentru categoria noastră. Am depăşit rezervările de anul trecut şi cele de dinainte de pandemie”, a declarat un purtător de cuvânt al Viator.
Hotelurile introduc în oferta lor din ce în ce mai multe experiențe inedite
Chiar dacă aproximativ două treimi dintre călătoriile globale sunt rezervate online în prezent, doar 30 la sută dintre activitățile ce pot fi efectuate în timpul vacanțelor sunt rezervate într-un mod similar, conform analistului Dan Wasiolek de la Morningstar. Operatorii hotelurilor și companiile aeriene își doresc să capitalizeze aceste oportunități. De exemplu, în luna iunie, compania aeriană American Airlines a introdus posibilitatea ca membrii programului său de loialitate să acumuleze mile și puncte pentru achizițiile de divertisment efectuate prin intermediul site-ului lor.
Această companie a remarcat o creștere semnificativă a numărului de membri care utilizează site-ul lor pentru achiziționarea de bilete la evenimente. Hotelurile își diversifică ofertele pentru a răspunde nevoilor clienților. Marriott International, un important operator hotelier, a numit în luna februarie primul său „șef al clienților”, responsabil cu strategia globală a companiei în ceea ce privește relația cu clienții.
„Ne-am prezentat experienţele pe care le putem oferi, care în opinia mea constau în a oferi oamenilor acces la ceea ce nu ar avea în plan sau ar organiza singuri”, a explicat Peggy Roe.
Printre exemplele menționate se numără organizarea unei licitații pentru clienții Marriott care doresc să învețe tainele fotbalului de pe teren sau să își facă manichiura alături de membre ale lotului național feminin de fotbal al SUA.
Turismul evoluează odată cu preferințele oamenilor, și astfel competitorul Hyatt Hotels a lansat, încă din luna noiembrie 2022, un program care oferă peste 200 de experiențe unice, cum ar fi căutarea trufelor în pădurile din Ungaria însoțiți de experți în vânătoare și câini special antrenați, sau participarea la un curs intensiv în Veneția ce te învață cum să pregătești un cocktail spritz. În acest timp, compania și-a extins oferta cu aproximativ 25 de procente.