Veste proastă pentru șoferi! Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) vine cu un nou set de propuneri pentru modificarea legislației RCA. Acestea se află printre cele mai semnificative schimbări aduse de la implementarea legii, unele dintre ele fiind discutate și în anii precedenți, fără a fi adoptate însă oficial. Printre noile reglementări se numără un sistem mai complex de bonus/malus, obligația asigurătorilor de a oferi polițe în rate, precum și introducerea conceptului de franșiză, care permite asiguratului să beneficieze de tarife mai reduse pentru RCA, în schimbul asumării unei părți din posibilele daune. De asemenea, cuantumul amenzilor pentru cei care nu dețin RCA va crește semnificativ, iar modalitățile de control se vor diversifica, inclusiv prin implicarea sistemului CNAIR în verificarea rovinietei.
Veste proastă pentru șoferii care circulă fără RCA
Perspectiva implementării conceptului „RCA pe șofer” pare să câștige teren și să fie aproape de a deveni realitate, cel mai probabil în acest an, prin intermediul unei modificări legislative, după ce ASF a venit cu sugestii referitoare la definirea Contractului de asigurare RCA. Această măsura are potențialul de a diminua costurile primei de asigurare, dar în același timp poate implica penalizări și tarife mai ridicate în cazul în care se descoperă că vehiculul este condus de un șofer care nu a fost declarat ca utilizator. Aceasta este doar una dintre modificările semnificative propuse de ASF pentru legislația RCA. Autoritatea a prezentat deja Parlamentului o serie de propuneri extinse, cu șanse ridicate să fie adoptate până la mijlocul acestui an.
În contextul protestelor transportatorilor, ASF a anunțat intenția de a lua măsuri pentru a readuce echilibrul pe piață. Proiectul menționat propune introducerea obligativității ca asigurătorii să ofere RCA în rate pentru toți clienții, cu excepția unor situații justificate.
Pe lângă extinderea responsabilității șoferului, Autoritatea propune și implementarea unor instrumente noi menite să permită șoferilor să obțină tarife mai avantajoase. Una dintre acestea constă în modificarea sistemului bonus-malus, astfel încât să ofere reduceri mai generoase șoferilor care au avut o conduită bună, dar și penalizări mai severe pentru ceilalți.
Amenzile vor putea fi aplicate oricărei persoane care conduce autovehiculul
Penalizări mai severe sau creșterea tarifelor de asigurare ar putea fi impuse în situația în care un vehicul este condus de mai mulți șoferi, iar aceștia nu sunt incluși în aceeași declarație. Noile reglementări sunt propuse într-un context în care ASF dorește să ofere șoferilor opțiunea de a plăti polița RCA în rate, fie patru rate egale sau mai multe, fie să aibă posibilitatea de a suspenda temporar contractul de asigurare RCA.
Propunerea ASF include introducerea unor amenzi cu cinci ori mai mari pentru cei care circulă fără asigurare RCA sau cu RCA suspendat, cu scopul de a extinde acoperirea în asigurare și de a încuraja responsabilizarea șoferilor. În plus, se sugerează ca amenzile să fie aplicate atât proprietarului vehiculului, cât și șoferului, în cazul în care acestea sunt persoane diferite. Cuantumul amenzii crește semnificativ conform noilor prevederi legislative.
Legea modificată prevede că contravenția prevăzută alin. (1) lit. k) se constatată și se sancționează prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare cu amendă în cuantum de 5.000 de lei pentru vehicule având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone și de 20.000 de lei pentru cele cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone.
Este o veste proastă pentru șoferi deoarece, în prezent, amenda pentru cei care circulă fără RCA este de 1.000 de lei, cu sume mai mari aplicate doar în cazurile excepționale, când persoana în cauză este considerată „recidivistă”.