Pentru a atinge țintele de deficit bugetar stabilite, Guvernul ar putea introduce noi măsuri fiscale, în contextul în care măsurile deja adoptate prin „ordonanța trenuleț” ar putea aduce doar aproximativ 6,3 miliarde de lei, un sfert din necesarul planificat. Astfel, mai multe taxe ar mai putea crește Guvernul, ordinul venind de la Banca Mondială și Comisia Europeană.
Ce taxe ar mai putea crește Guvernul
Executivul are nevoie de venituri suplimentare de 26,2 miliarde de lei în 2025, conform planului fiscal pe șapte ani convenit pentru reducerea deficitului bugetar convenit cu Comisia Europeană.
Printre măsurile deja aprobate se numără:
- Creșterea impozitului pe dividende.
- Eliminarea unor facilități fiscale pentru angajații din sectoare specifice.
- Reducerea pragului pentru microîntreprinderi.
- De asemenea, taxa pe construcții speciale (cunoscută ca „taxa pe stâlp”) a fost redusă la 1%, însă impactul său financiar rămâne incert, fiind estimat între 1 miliard de lei (Ministerul Finanțelor) și 4 miliarde de lei (Banca Mondială).
Potrivit unor surse, noi măsuri fiscale aflate în discuție includ:
- Majorarea impozitului pe venit: Creșterea cotei de la 10% la 12%, fără a exista claritate dacă această modificare va afecta și impozitarea salariilor, unde taxarea cumulată depășește deja 42%.
- Creșterea impozitului pe profit: De la 16% la 19%.
- Majorarea TVA: De la 19% la 21%, menținând cote reduse pentru produse esențiale, precum alimentele și medicamentele.
- Trecerea la impozitarea proprietăților la valoarea de piață: Aplicarea acestei măsuri, deja legiferate, este amânată până la 1 ianuarie 2026.
Fără această prorogare, impozitele pe proprietăți ar fi crescut semnificativ în localitățile cu prețuri ridicate.
Presiunile economice și relațiile externe
Guvernul se află sub presiuni interne și externe pentru a reduce deficitul, iar negocierile cu Comisia Europeană ar putea deveni esențiale pentru a obține flexibilitate. Totuși, o atitudine prea indulgentă față de aceste măsuri ar putea influența negativ piețele financiare, România fiind deja în perioada maximă permisă de ajustare fiscală de șapte ani.
Conform notei de fundamentare a „ordonanței trenuleț”, măsurile ar fi trebuit să genereze un impact bugetar de 7,1 miliarde de lei. Cu toate acestea, estimările pentru taxa pe construcții speciale, redusă la 1%, variază semnificativ, iar consultările cu mediul de afaceri continuă pentru definitivarea parametrilor.
Guvernul are astfel nevoie să decidă rapid dacă va implementa măsurile discutate sau dacă va identifica alte soluții pentru creșterea veniturilor bugetare. Astfel, mai multe taxe ar mai putea crește Guvernul, ordinul venind de la Banca Mondială și Comisia Europeană.