Reguli noi pentru banii după deces! Ajutorul de înmormântare rămâne un sprijin important pentru familiile care trec prin pierderea unei persoane dragi. Ajutorul poate fi solicitat direct de membrii familiei sau poate fi gestionat de firmele de pompe funebre, dar numai pe baza unei procuri notariale. Iată documentul care trebuie depus obligatoriu!
Reguli noi pentru banii după deces
Mulți români beneficiază de ajutor de înmormântare după decesul unei persoane dragi. În 2025, conform legii în vigoare, suma acordată este de 8.620 de lei pentru asiguratul principal, adică pensionarul sau persoana aflată în evidența sistemului public de pensii, și 4.310 lei pentru un alt membru al familiei în cazul decesului acestuia. Rudele defunctului trebuie să facă o solicitare pentru a beneficia de ajutorul financiar în cele mai grele momente.
Solicitarea se depune la Casa de Pensii, imediat după eliberarea certificatului de deces de la Serviciul de Stare Civilă. Dacă familia apelează la o firmă de servicii funerare, aceasta poate prelua întreaga procedură, dar numai dacă există o procură notarială care autorizează firma să încaseze banii în numele beneficiarului, precizează capital.ro. Important de știut este faptul că beneficiarii au la dispoziție trei ani de la data decesului pentru a solicita încasarea acestui ajutor.
Ajutorul de înmormântare este o formă prin care statul acoperă costurile serviciilor funerare. Suma poate fi folosită pentru plata serviciilor funerare, dar și pentru alte cheltuieli, cum ar fi pomenile. Pentru un membru al familiei asiguratului, ajutorul este înjumătățit, respectiv 4.310 lei.
Pentru a beneficia de ajutorul de înmormântare, ruda defunctului trebuie să depună un set de documente: cerere pentru acordarea ajutorului de deces (Anexa nr. 11), certificat de deces (original și copie), act de identitate al solicitantului (original și copie), acte de stare civilă care atestă gradul de rudenie cu decedatul sau documente ce confirmă calitatea de tutore legal (original și copie), dovada cheltuielilor funerare (original și copie), document medical care atestă boala ce a cauzat inaptitudinea, în cazul unui copil inapt peste 18 ani (original), adeverință care certifică faptul că, la momentul decesului, membrul de familie între 18 și 26 de ani urma o formă legală de învățământ (original), adeverință de la angajator sau extras din REVISAL care atestă calitatea de asigurat a decedatului, declarație pe propria răspundere pentru cazurile în care membrul de familie nu era asigurat sau pensionar.
Pensie de urmaș pentru soțul supraviețuitor
Soțul supraviețuitor poate lua și pensie de urmaș în 2025. Soțul supraviețuitor are dreptul la pensie pe toată durata vieții, dacă a atins vârsta standard de pensionare și durata căsătoriei a fost de cel puțin 15 ani.
În cazul în care durata căsătoriei este între 10 și 15 ani, pensia se acordă cu o reducere de 0,5% pentru fiecare lună lipsă, echivalent cu 6% pe an. În cazul decesului soțului în urma unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, perioada minimă de căsătorie nu mai este necesară, dar soțul supraviețuitor nu trebuie să realizeze venituri mai mari decât salariul minim brut pe țară.
Metoda de calcul pentru pensia de urmaș rămâne neschimbată în acest an. Astfel, pensia de urmaș se stabilește pornind de la pensia pentru limită de vârstă sau de invaliditate gradul I aflată în plată, ori la care ar fi avut dreptul susținătorul decedat.
Cuantumul actual al pensiei de urmaș este de 50% din pensia susținătorului pentru un singur urmaș, 75% pentru doi urmași și 100% pentru trei sau mai mulți urmași.
Românii care pierd o persoană dragă din familie trebuie să țină cont de câteva reguli noi pentru banii după deces și pentru a beneficia de ajutorul de înmormântare.