Producătorii folosesc o nouă metodă pentru a masca scumpirea produselor în magazine, reducând gramajul, dar păstrând prețul inițial. Această practică înșelătoare îi afectează pe consumatori, mulți dintre ei nici nu observă că produsele au de fapt cantități mai mici. Mai îngrijorător este faptul că, deși acest fenomen a devenit tot mai evident în ultimele luni, autoritățile nu par să ia măsuri.
Scumpiri mascate în magazine!
În țări precum Coreea de Sud și Franța, producătorii sunt obligați prin lege să specifice pe etichetă reducerea cantității produsului. Acest fenomen, cunoscut sub numele de „shrinkflație”, a devenit o problemă și în România, atrăgând atenția autorităților.
„Încep cu un subiect care, din păcate, este tot mai prezent în statele europene și pare că a ajuns și la noi: faptul că unii comercianți au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari. Consider că aceasta este o formă de înșelăciune împotriva consumatorilor! Este de fapt o scumpire camuflată și nejustificată economic sub un ambalaj foarte asemănător.
Cer tuturor autorităților de control din România să intervină urgent! Iar în paralel, să pregătim o reglementare, pe modelul francez: producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, dacă prețul produsului a rămas neschimbat. Și, evident, sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații”, a transmis premierul Marcel Ciolacu.
Chipsurile au mai puține bucăți în pachet, burgerii au straturi mai subțiri de carne, iar cutiile de lapte au un volum mai mic. Acestea sunt doar câteva exemple de produse care au fost reduse fără ca clienții să fie informați, în supermarketuri sau restaurante. Prețurile au rămas neschimbate sau chiar au crescut. Potrivit unui studiu, 93% dintre români au observat acest fenomen și în țara noastră.
Producătorii ar trebui obligați să specifice pe eticheta reducerea cantității
Oamenii au remarcat de ceva vreme că gramajele unor produse au scăzut, în timp ce prețurile au rămas constante sau au crescut. În ultima perioadă, tot mai multe state europene au luat măsuri împotriva fenomenului de „shrinkflation”. Guvernul dorește să oblige comercianții să informeze clienții cu privire la aceste practici înșelătoare.
Retailerii din Franța vor trebui să informeze cumpărătorii atunci când dimensiunea produselor este redusă fără o corespunzătoare scădere a prețurilor, într-un efort de a controla fenomenul „shrinkflation” (shrink – micșorare și inflation – inflație), a anunțat Ministerul de Finanțe. Propunerea franceză ar putea fi extinsă la nivel european și transformată într-o Directivă, conform sugestiei recente a ministrului francez al afacerilor, turismului și consumatorilor.
Încă din luna ianuarie, Guvernul ungar a anunțat că va impune marilor retaileri de alimente obligația de a afișa avertismente pe ambalajele produselor ale căror dimensiuni au fost reduse, începând din luna martie. Rata inflației în Ungaria a atins un vârf de 25% în primul trimestru al anului trecut, cel mai ridicat nivel din Uniunea Europeană. Autoritățile de la Budapesta depun eforturi pentru a relansa economia, având în vedere că puterea de cumpărare a consumatorilor a scăzut.
Practic, dacă inițiativa ce vizează scumpirile mascate din magazine va deveni lege, comercianții vor fi obligați să-și informeze clienții atunci când gramajul produselor afișate a fost redus, fără a scădea prețul.