În India, zeci de state au adoptat programe de stimulare pentru a încuraja casarea vehiculelor vechi. Aceste programe interzic circulația vehiculelor pe motorină și pe benzină cu o vechime mai mare de 10 sau 15 ani, în funcție de regiune. În prezent, 21 de state din India oferă stimulente pentru a încuraja proprietarii să renunțe la mașinile vechi, iar de la 1 iunie 2024 se introduce test obligatoriu.
Se introduce test obligatoriu de la 1 iunie 2024
Scopul acestor programe este de a accelera adoptarea vehiculelor electrice și de a reduce emisiile de carbon, cu accent pe sectoarele relevante. De exemplu, guvernele statelor Uttar Pradesh și Bengalul de Vest și-au propus să atingă o „rată de 100% vehicule electrice” pentru toate vehiculele de transport public până în 2030. În acest sens, se iau măsuri pentru a promova utilizarea vehiculelor electrice și în alte domenii.
În întreaga lume, țările și-au stabilit obiective ambițioase pentru a reduce emisiile de carbon la zero. Uniunea Europeană a introdus recent o taxă pe carbon pentru mărfurile importate cu o intensitate energetică ridicată, utilizând Mecanismul de Ajustare a Frontierelor de Carbon (CBAM), în efortul de a atinge aceste obiective.
Mecanismul de Ajustare a Frontierelor de Carbon (CBAM) reprezintă o măsură netarifară unică (NTM), care poate fi cuantificată similar cu tarifele tradiționale. Se așteaptă ca și alte țări să urmeze în curând acest exemplu. În contextul comerțului internațional, există de obicei două echilibre posibile: fie nicio națiune nu aplică măsuri comerciale, fie fiecare națiune le adoptă.
Unul dintre sectoarele care se pregătește pentru un impact semnificativ este industria siderurgică indiană. În prezent, acest sector este cel mai mare consumator de energie din sectorul de producție din India. Emisiile de dioxid de carbon (CO2) din producția de oțel în India variază între 2,5 și 2,85 tone pe tonă de oțel brut, în contrast cu intensitatea medie globală a carbonului de 1,4 tone pe tonă de oțel, conform Agenției Internaționale pentru Energie (IEA).
Una dintre abordările posibile este utilizarea hidrogenului verde în loc de cocs sau cărbune de cocsificare în furnalele cu cuptor (BF). Cu toate acestea, costul de producție al hidrogenului verde în India este de aproximativ 4 până la 5 dolari pe kilogram, semnificativ mai mare decât costul cocsului sau al cărbunelui de cocs, care se situează între 0,1 și 0,2 dolari pe kilogram. O altă soluție potențială este implementarea tehnologiei de captare, utilizare și stocare a carbonului (CCUS). Cu toate acestea, există numeroase provocări asociate cu adoptarea pe scară largă a acestei tehnologii. În plus, creșterea producției interne de deșeuri de oțel ar putea fi realizată prin sporirea producției de deșeuri provenite de la vehicule.
Noua politică de casare va spori competitivitatea pe piață
Implementarea cu succes a noii Politici de casare a vehiculelor (VSP), 2022, are potențialul de a spori semnificativ disponibilitatea deșeurilor de oțel în India. Aceasta ar putea duce la o reducere a prețurilor deșeurilor de oțel, ceea ce ar îmbunătăți competitivitatea pe piață și ar stimula industria siderurgică internă. Anterior, definiția vehiculelor scoase din uz (ELV) în India a rămas neclară, fiind deschisă interpretărilor, ceea ce a dus la o lipsă de orientări reglementare în industrie.
De la 1 aprilie 2024, testele obligatorii pentru vehiculele comerciale sunt propuse să fie efectuate exclusiv prin Stațiile de Testare Automate (ATS), în timp ce vehiculele de pasageri sunt programate să aibă teste obligatorii la ATS începând cu 1 iunie 2024. Potrivit noii politici, vehiculele comerciale vor fi supuse unor teste anuale după 8 ani de la înregistrarea inițială, în timp ce vehiculele de pasageri trebuie să-și reînnoiască testele după 15 ani de la înregistrarea lor, valabilă pe o perioadă de 5 ani. Orice vehicul care eșuează testul va fi desemnat drept „vehicul scos din viață” (ELV).
Conform unui raport al Centrului pentru Știință și Mediu (CSE), se estimează că aproximativ 2,25 milioane de vehicule, inclusiv cele cu două roți și vehiculele comerciale, vor deveni învechite până în anul 2025. Acest lucru va genera o cantitate semnificativă de 9 milioane de tone de oțel, aproximând importurile anuale de resturi de oțel în 2022, contribuind la înlocuirea substanțială a importurilor. Se preconizează că numărul de vehicule care ajung la sfârșitul duratei lor de viață operațională va continua să crească în viitor, consolidând disponibilitatea deșeurilor de oțel în India. Astfel, după ce se introduce test obligatoriu de la 1 iunie 2024, toate mașinile care pică testul, vor fi desemnate ca vehicul scos din uz.