Cu toate că este de așteptat ca majorările de preț să încetinească în cazul anumitor produse, unele produse alimentare se vor scumpi. Cu toate acestea, anumiți producători susțin că sunt nevoiți să majoreze prețurile pentru a putea compensa costurile cu transportul și personalul.
Aceste produse alimentare se vor scumpi în perioada imediat următoare
Anumite iaurturi care s-au aflat pentru mult timp în preferințele consumatorilor români au fost treptat înlocuite în ultimii ani în favoarea altor produse mai ieftine. Cele două companii de top în domeniul bunurilor de larg consum, Danone și Nestle, au anunțat că vor încetini creșterea prețurilor în 2024, după doi ani de majorări care au determinat consumatorul mediu să opteze pentru opțiuni mai accesibile la produsele de bază, precum iaurtul și cafeaua.
Cu toate acestea, Danone, cunoscut pentru mărcile sale de apă Evian și Badoit, precum și pentru iaurtul Activia, a avertizat că prețurile vor continua să crească pentru a putea compensa costurile suplimentare cu personalul și transportul.
Reprezentanții Nestle au declarat că cheltuielile de transport s-au diminuat considerabil în comparație cu anii anteriori, cu toate că, în urma atacurilor asupra transporturilor maritime din Marea Roșie, au trebuit să facă față anumitor provocări. Aceste comentarii vin în urma declarațiilor făcute de rivalii săi britanici, adică Unilever, Dove și Ben & Jerry’s, care au anunțat în această lună că majorările de prețuri (care au contribuit la o criză a costurilor de trai) vor începe să se atenueze.
Industria mărfurilor ambalate a invocat creșterea costurilor inputurilor pentru a explica prețurile mai ridicate, o tendință care a început odată cu pandemia de COVID-19 și care a afectat lanțurile globale de aprovizionare. Aceste probleme au fost accentuate și de invazia Rusiei în Ucraina de acum doi ani. CEO-ul Nestle, Mark Schneider, a declarat săptămâna trecută că nu a mai existat o creștere a inflației de acest fel din anii 1973 și 1974.
Guvernele au luat în vizor anumite companii
Compania elvețiană, cunoscută pentru producția de cuburi Maggi, napolitane KitKat și cafea Nescafe, este liderul mondial în industria alimentară ambalată. Odată cu creșterea costului vieții la nivelul tuturor palierelor, de la uleiul de floarea soarelui la transportul de mărfuri, conflictul dintre comercianții cu amănuntul și companiile de bunuri de larg consum a luat amploare.
Anumite guverne și-au exprimat îngrijorarea față de creșterea prețurilor și au luat în vizor anumite companii, în special în Franța. Îngrijorările cu privire la riscul ca aceste companii să exagereze cu umflarea prețurilor, mai ales în contextul crizei costului vieții, când multe persoane optează pentru mărcile proprii ale comercianților, i-au făcut pe anumiți investitori și analiști să recomande concentrarea mai intensă pe marketing și inovare.
Având în vedere că mulți consumatori tind să renunțe la produsele de marcă mai scumpe în favoarea alternativelor mai ieftine, CEO-ul Unilever, Hein Schumacher, a subliniat la începutul acestei luni că „competitivitatea companiei sale rămâne dezamăgitoare”.
Cu toate acestea, în trimestrul actual, companiile au anunțat că în 2024 vor majora prețurile la un ritm mult mai temperat, pe măsură ce își recuperează anumite costuri.
Rata inflației generale a scăzut semnificativ și este posibil ca multe bănci centrale să înceapă să reducă ratele dobânzilor în acest an.
„Preţurile vor fi mult mai mici anul acesta decât anul trecut”, este de părere CEO-ul Nestle, cu toate că anumite produse alimentare se vor scumpi.